Jumaat, 26 September 2014

Baru Nak Bukak....



Alhamdulillah, ambik berkat Hari Jumaat ni, aku bukak buku Akaun Tabung Haji. Hahahahahaha...... memang agak lewat, orang lain ramai dah bukak akaun tabung haji. Aku terkedek-kedek.. tapi rasanya masa yang sesuai.

Puas memikirkan nak buka buku akaun Bank untuk menyimpan, Maybank untuk Gaji, Ambank untuk Sewa Rumah. Tapi selalu simpan, kejap lagi keluar, nak-nak bila tiba-tiba out station. Adeh!!!!! kacau betul....pening macam ni. So aku fikir, bukak buku Tabung Haji oleh kerana susah nak ambil kene ke akaun, boleh kalau keluar guna kad ATM lain, tapi tak nak la belajar.  Cadangnya nak simpan sikit jer,,,,, ini untuk simpan tak keluar-keluar.

Ingat nak aktifkan semula akaun bank rakyat, dulu digunakan untuk masuk kelim, jadi boleh le simpan kalau x pakai, tapi sekarang HQ tak nak, nak akaun gaji jugak. In Syaa Allah... Semoga Allah lumpunkan segala nafsu mata dan hati ni...Mudah-mudahan Allah, cekalkan hati ni... untuk terus menyimpan.... ada beberapa perancangan sebelum setahun aku tinggal di rumah. Aku nak menyimpan.... aku nak menyimpan... 

Aku dah pun ke Maybank, tanya mengenai bayaran online... Semua dah clear, terpulang pada aku nak simpan datang ke kaunter atau online je. Memang kene caj, tapi RM 1 je. Apa ada hal. itu pun nak kira, aura white beratus tak apa hehehehe...

Sempat juga simpankan duit raya Asyraaf, dia buku buku da lama aku bukak sejak dia kecik lagi, duit yg orang kasi dia dan duit raya dia aku simpan d sini je. Duit dalam tabung dia pun da beratus, elok je Aku susunkan dalam tabung, cadangan Nak bawak dia sekali hujung tahun ni Bihar dia tau mcmmane Nak simpan duit, sengaja nak ajar dia.




Aku di syorkan juga potong gaji, tapi aku fikir, masuk slip gaji tu yg tak best, kalau potong tapi tak masuk slip gaji boleh. Tapi tak tahan betul akak kat kaunter tu soalan!!!! pasal status la.... dah cakap IT, tanya lagi hidup ke mati, anak berapa.. tanya pulak naik motor ke kereta...  eh!!!! di luar urusan bank ler.... pening la soalan.... tak ya tanya boleh tak????? tak suka nak jawab tau... tapi terpaksa jawab... tanya pulak kije kat mana??? kan dah isi dalam borang.... baca lah buat apa suruh orang isi kalau nak tanya lagi... hukkkhukk.... aku tak selesa betul bila orang banyak soalan. Aku sendiri pun tak suka nak busy body pasal orang, aku dengan hal dan hidup aku..... boleh gitu .... hahahahaha.... Inilah aku....

2 ulasan:

  1. Bagus idah, simpankan duit untuk anak. Saya pun simpan duit anak dalam tabung haji dan amanah saham didik. Lepas lahir jer saya terus bukak akaun Tabung Haji, lepas 6 bulan baru bukak Amanah Saham Didik. Tabung Haji saya tolak gaji untuk simpan dalam akaun anak-anak. Walaupun tak banyak mana tapi lama-lama beribu juga. Saya punya jer tak banyak duitnya sebab dah simpan asyik keluar jer...nak buat macam ner dah terdesak nak guna duit, itulah jalannya.

    BalasPadam
  2. Betul la misah, Nak meneruskan hidup bukan mudah, nak2 saya sendiri kat putrajaya x due sedara Mara, kawan rapat pun x ada. Sudah senang pandai2 selesaikan sendiri, bila ekonomi Dan stability ni, saya baru Nak menyimpan. Rood tex kereta je day 1K lebih Menunggu tahun depan, kalau bukan dari sekarang menyimpan bila lagi kan. Hal2 kecemasan pun Nak kene ambik kira jugak....

    BalasPadam

SESEDAP RASA