Rabu, 26 Mac 2014

Terkilan

Aku bukan lah manusia yang suka cari masalah atau buat masalah atau mendatangkan masalah kepada organisasi atau jabatan. Tapi aku tetap ada masalah sebagai manusia. Tapi kadang-kadang kita cakap berkali-kali apa masalah kita rupanya umpama mencurah air kedaun keladi.


Aku bukan tak nak buat kerja bila ada sesuatu kerja, tapi bila kerja secara tiba2 hari ni terima esok tugasnya, sukar bagi aku menguruskan keluarga aku. Khususnya anak aku yang tak ada penjaga. Aku bukan tak cuba mencari penjaga. Tapi mungkin orang tak sanggup nak jaga.nak jaga anak aku 24 jam bila out station. 

Akibatnya aku terpaksa bawak anak dalan evan orang. Walaupun aku tak ada pangkat besar tapi aku tau untuk menjaga imej jabatan, tapi bila dah bos arahkan tak pe bawak anak. Aku terpaksa lah. Tapi kalau guna logik akal. Majlis rasmi orang yang dibuat in door secara rasmi, tak kan tak boleh fikir kot. Kata Pegawai. 

Hanya aku je yang bawak anak, orang sekeliling memerhati aku, aku terasa sangat malu. esok lusa kalau orang cakap atau complen aku yang kene jabatan pun kene, silap2 aku kene tukar. Aku dah faham jabatan ni buat kerja baik mana pun dia tak pandang, yang dia pandang kita telah bawak masalah... jadinya perlu di hukum. itu le adatnya manusia... bukan membantu tetapi bila jatuh nak di pijak2 lagi...

Aku memang terkilan orang yang selalu aku luahkan masalah pasal anak, masih tak faham situasi aku. Aku ni hanya kuli menurut perintah dan menerima tugas selagi daya. membantu pegawai atasan aku selagi boleh. Tapi aku perlu kan sedikit ertinya faham dengan masalah aku tak kan tak boleh. Keadaan macam ni yang buat aku rasa bosan dengan keadaan disini. Walhal aku bukan anggota yang bermasalah. 

Ditempat aku memang terkenal dengan anggotas yang bermasalah, datang lambat, tak datang, balik awal, alasan masalah anak, tolak kerja,  dan sebagainya. Akhirnya aku yang jadi mangsa untuk selesaikan masalah orang yang bermasalah.

4 ulasan:

  1. Biasa lah IDah..buat baik salah, buat benda tak baik lagi lah salah...Dah faham sangat dengan jabatan ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. emmm itu le pasal.... tapi masalahnya, manusia yang bermasalah di biarkan kan je..... bayangkan 1 minggu sampai 2-3 hari cuti, rasanya x sampai setengah tahun dah habis cuti, ini tak cuti setiap minggu tapi hujung tahun cuti berlambak.... kerja tak jujur, bermaslah pulak tu.... engkar cakap bos je sesuka hati pelik la saya, kalau saya pegawai memang dah lama x ada kat sini... dah sah2 bermasalah buat apa simpan, duk kat sini paling lama tapi, semua tak tau, kan pelik... apa yang dia tahu...

      1 lagi orang yang buat salah tu di biarkan tapi bila kita jadikan bahan, cerita, contoh.... di anggap salah... kita pulak nak d kenekan tindakan.... tu yg buat salah senang lenang.... apa la

      Padam
    2. Sebab ramai yang keje ni banyak KABEL nya...makin besar kabel, makin berkuasalah. Lainlah orang macam kita yang mmg nak kerja...sebab tu takut nak buat salah. Orang berKABEL buat apapun , ada jabatan kesah..

      Padam
    3. betul la misah, kabel sana sini, saya ni kerja sebab nak dapat rezeki untuk anak, sikit untuk mak..... untuk diri sendiri.... tak de kabel x de yang kenal.... yang penting kije ikhlas............

      Padam

SESEDAP RASA