Selasa, 4 Mac 2014

Antara Keperluan Dan Kepentingan



Alhamdulillah dari rezeki yang di kurniakan aku pun bersiap sedia dengan strategi untuk memberi barangan keperluan rumah. Apabila kata keperluan maknanya tidak boleh tidak, penting la tu kan!!!. So aku pun beli lah frezeer and Washing Machines. 



Rancang nak beli freezer dengan dinig table jer, sebab itu ler yang paling penting bagi aku, tapi kesian pulak kat mak aku, bila aku out station dia basuk baju especially baju anak. Dah tu beli je la Washing Machines sekali kan!!! beli auto jer da seronok guna washing machines auto kat rumah sewa sebelum ni.



Ternyata memang menyenangkan aku, kalau tak berlumba nak masak, nak basuh baju, nak tengokkan kerja sekolah anak, nak iron baju anak, kemas buku bagai.... Sekarang guna auto lepas on masuk sabun dan softener tinggal jer, dah siap nanti menyanyi la mesin tu macam tuan dia hahahahaa... masa untuk disidai pulak. so tugas aku lebih ringgan.

Tapi aku masih membasuh guna tanggan maklum la nak basuh baju sekolah bujang senang aku yang sorang tu, kalau tak di sental memang tak bersih, baju putih le katakan, dah lah aku ni cerewet, nampak kotor sikit aku yang sakit hati.

Aku ni memang tak tau kat mana kedai2 electrical & furniture dah nak memberi baru la tercari2. Tanya le kekawan kan. tapi barang electrical aku beli kat AEON Big jer di Alamanda, tengah offer, kedua barang ni RM 1408++... Aku p kedai biasa 1 barang je 2K lebih.




Tapi yang tak bestnya time beli dining table, terkeluat dari putrajaya, kat dengkel pergi dengan mak aku je, naik motor hehehehe tak jauh leih kurang 7 KM. Ada dalam 3 ke 4 buah kedai perabot. Sangkut pulak kat kedai bangla, tapi memang rata2 bangla, tokey je orang tempatan, aku duk ngalan jer bangla ni, aku nak beli lain dia tunjuk sofa, dah tu aku tengok sekali bed room set. Cuci mata jer.

Tengok punya tengok aku pun cakap nak beli  dining table, terbekenan pulak dengan garden table, kos 9++. Cadangnya nak beli dining table dengan meja belajar anak, lain pulak di belinya. Dah tu yang jual bangla, cakap punya putar kepala aku yang terasa di putar. Banyak betul songeh, mintak duit kos penghantaran la kata RM50, tapi tak masuk dalam bil...Deposit RM 300. 




Seboleh2 nak suruh aku bayar sampai sanggup bawak aku p ATM,  aku dah la nak cepat nak jemput bujang aku balik sekolah. aku suruh hantar sekali dining table dengan garden tabla bila dah ada... banyak pulak alasan,nak jugak hantar dining set dulu at last cancel gaeden table. Sekali tengok bil, harga barang x di tulis pulak, lamsam je kedua-dua barang tu. Aku tak puas hati betul, bila call nak kene bayar berapa baki, masih terkial2 nak cakap, last2 suruh aku bayar RM400. sekali aku kira2 harga dining table tu RM750, padahal kata RM6++ je, memang kerabat keling betul si bangla tu. Tobat la aku nak p beli kat situ lagi.

Dah tu kata nak hantar esok la itu la ini la. Tub2 malam dia hantar, aku baru nak terlelap, kurang ajo betul. Aku baru cadang esoknya nak datang kedai tu nak mintak balik duit aku, nak beli kat tempat lain. Macam tau2 je. Da la datang malam aku takut jugak, buat kene pukaunya aku, da la simpan duit kat umah jer huhuhu... Alahmdulillah semua selamat. Barang pun da dapat redha je la. Cuma lain kali memang kene hati2, Aku takut kene tipu jer. Ingat senang nak cari duit, sebulan sekali jer gaji. lain le kalau ada business lain tu tak pe la jugak.

Hati masih rasa tak puas selagi tak dapat belikan meja belajar untuk anak aku, selain tu, bed room set, nanti2 la tunggu ada rezeki sikit2 beli. Apa yang penting sekarang apa yang aku nak da dapat.



4 ulasan:

  1. Peti Ais dan Mesin basuh memang penting. Masa baru kahwin pun, 2 barang ni yang saya beli. Mesin basuh mudah kan kita basuh baju, peti ais boleh simpan lauk pauk. Nak beli belanja hari-hari tak larat sebab saya lebih suka masak sendiri daripada beli makanan kat kedai. Saya beli barang pun hutang IDah. Bulan-bulan bayar RM100 sampai la habis hutang. Nak beli cash pun bukan duit banyak sangat. Tapi sebab keperluan terpaksalah berhutang juga walaupun sebenarnya saya tak suka berhutang. Nasib baik hutang peti ais setahun jer, tak lah membebankan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa la misah kita kalau x berhutang x de le harta, hampir semua orang berhutang itu le kenyataan... orang kaya pun berhutang misah besar periuk, besar le keraknya. saya lagi banyak hutang bukan keliling pinggang tapi 1badan hahaha. Saya ni barang semua tak de misah... sikit2 beli... guna duit pada yg penting je... saya ni kurang suka berhutang, sanggup x de barang @ kumpul duit dulu... dulu pun masa awal kawin pun saya suka simpan duit yg suami kasi, cukup je beli meja mkn da bagi kat mak, beli sofa... orang kata kalau simpan duit yg suami bagi berkat... mungkin la kot... dapat la beli barang tu....

      Padam
  2. Masa duduk rumah sewa dulu, tv pun saya takde IDah. Bila kat pejabat ni semua orang bercerita pasal Malam Anugerah Berita Harian, saya diam jer. Sebabnya tv pun takde. Nak tengok apa, tengok dinding je la. Lepas tu main kutu dengan kawan-kawan kat pejabat ni. Sebulan RM50. Dapatlah saya belikan tv jenama Sanyo. Walaupun hanya 14 inci tapi yang penting tak hutang. TV pun masih elok sampai sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul la misah, saya masa dengan abah Asyraaf dulu TV, Mesin Basuh dia, Freezer saya itu pun beli sebelum kawin lagi.... ada la jugak 10 tahun ada lagi kat umah mak... Tahun lepas saya pindah rumah sewa x de TV, dapat duit BR1M saya beli TV, kecic je x tau berapa inci...

      Padam

SESEDAP RASA