Sabtu, 2 Mac 2013

Perintah Berkurung!!!

Geram aku tengok bujang  aku yang sorang ni, tinggal sehari je mengaji dia boleh tak nak ngaji. Biasa le tu tak kene marah  kene ketuk dengan mak ngah yang ajar dia mengaji. Sudahnya ngaji dengan aku, mak aiii!!!! terbakar aku di buatnya, mengaji pun macam aku mati pulak tersedu sedan, walhal aku tak marah pun, agaknya macam tu dia mengaji dengan mak ngah. Tak boleh tahan aku ambil rotan, mak aiii!!!! meraung pulak.... jawabnya tak sudah mengaji. 

Hari ni Sabtu "perintah berkurung' huhuhu, aku tak beri dia keluar main2 @ p umah atuk dia, duk umah jer sepanjang hari ni, ke rumah atok dia pun sekejap je masa aku sidai baju. Sementara aku buat kerja rumah, dia aku suruh buat kerja sekolah. Aku fikir siap le, mak ai!!!!! boleh sakit jiwa aku di buatnya, dia mengadap buku tulis dia tapi masih tak siap lagi, Adoiiiiii, tengok TV jer. 

Dengar pulak cakap aku duk umah jer, dia tau dia ada buat salah. Tapi tu la kesian, duk skodeng dari tingkap apa berlaku kat luar tu, sepupu dia pulak tak sudah2 lalu lalang kat depan umah, nak tarik perhatian si yap tu, ini le yang aku sakit hati. Puas aku marah masih tak faham. 

Sepanjang hari ni cuaca sangat panas, siap semua kerja, aku sambung kerjanya tidoooo... Memang tak lena tidur dengan cuaca yang sangat panas,  Asyraaf pulak lalu lalang tak sudah duk jengah tingkap. 

Malam ingat nak ke pasar malam pun tak jadi, lambat keluar, terajin pulak hari ni pagi basuh baju, malam pun basuh baju, da kosong bakul baju kotor, Alhamdulillah, tapi bakul baju bersih pulak menimbun baju tak termuat2 bakul huhuhuhuhu... Tak jadi P pasar malam p ke kedai plastik, niat nak beli pasu bunga dengan bunganya sekali, mak ai!!!!! mahai naaaa!!!!! Tengok le nanti ini pun da beli barang dengan besennya bagai, mano pulak nak di lotak, poie pun naik motor pink aku tu huhuhuhhuuuu... 

Esok kerja pagi. Asyraaf abah dia nak ambik, risau betul kalau dia tak buat kerja sekolah, dah cukup puas aku berletehkan dia, buat dono je dia, kalau lambat sangat bertindak bila akui bising rotan la jalan terakhir, baru sebut rotan belesup buat apa yang aku suruh huhuhuhuu....

2 ulasan:

  1. Aiman pun sama, kalau suruh tengok TV sampai tak sudah2..tunggu kartun dia je...bila suruh solat dan mengaji byk pulak alasannya..mmm...tp sesibuk mana pun saya ni, saya akan pastikan anak saya solat depan saya ni terutamanya solat maghrib..lepas tu mengaji. Tak leh dibiarkan dia tak slat, nanti terbiasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah la misah alhamdulillah asyraaf bila ajak solat x de masalah, cuma kadang2 ada angin... tu biasa la kadang2 kita pun berangin jugak

      Padam

SESEDAP RASA