Rabu, 12 November 2014

Solat Sendiri!!!!!




Ibu yap ni dah tua jugak 3 series walaupun nampak muda dan comei, alamak!!!!! Terperasan la pulak'szz huhu, tapi tua yang bergetah lagi, getah segerap naaaa hahahaha bukan tua ganyut, so masih la period. Itu yang jadi masalah nak fahamkan Asyraaf. Bila aku tak solat tapi suruh dia solat mula la nak pertikai, aje pening aku nak terangkan.

Nak tak nak paksa juga, sampai pecah rotan dibuatnya, bukan pukul asyraaf, tu dia lantai jadi mangsa keganasan aku, nasib baik lantai, kalau tak!!!! dia yang kene, itu je cara nak ajar dia, rotan adalah benda yang menakutkan dia. Tapi memang geli hati aku bila dia baca surah dan ayat2 dalam solat tu dalam keadaan menangis, maklum le kene  paksa, ha!!!!! Boleh pun and so sweet, verry nice voice. Sayangggg..... sangat kat dia.

Syukur alhamdulillah, sekarang ni dah tak susah, dia tau bila ibu dia cuti dia akan solat sendiri. Ye la, anak orang lain pandai solat lebih muda dari usia Asyraaf, tapi aku tetap bersyukur akhirnya dia dah boleh solat sendiri. Orang kata sejuk perut ibu mengandung. Andai kata esok lusa aku pejamkan mata tinggalkan dia sekurang-kurangnya dia dah tahu solat.



Cuma ada masa suruh solat tak bergerak, ada masa lepas azan terus nak solat, apa yang penting sentiasa ingatkan dia untuk solat, kadang2 kene  main tarik tali jugak, masa nak solat, masa itu ada karton, so biar kan dulu. Sama ada iklan atau cerita yang tak best itu, baru dia gerak. Eemmmmm.... Seronok tengok dia solar, tenang hati dan perasaan. 

Walaupun ada yang menegur aku bekeras dengan anak sebab dia kecik lagi. Tapi semua tu perlu bermula dari sekarang, kan ada pepatah berbunyi "melentur buluh biar dari rebungnya". Inilah cara aku, dan degil2 Asyraaf, dia masih boleh dengar cakap aku, kekerasan dan kegarangan aku bertempat bukan setiap masa, anak adalah amanah, ibu bapa bertanggungjawab memberi pendidikan kepada anak. 

Apa yang penting aku rasa beruntung diberikan anak seperti dia, tak banyak kerenah, dari dalam perut sampai la sekarang, tak susah menjaga dia dan apa yang aku lakukan banyak perkara semata-mata untuk kepentingan dia, hanya ibu yang kenal anak dan hanya anak yang tahu sikap ibu dia. Apa yang penting kita berdua happy dengan live kita, biarpun keluarga kecil yang tak cukup sempurna, sesungguhnya kesempurnaan juga bukan jaminan kebahagiaan dan kegembiraan.

Mengaji dah habis  Sekian, sadakallahhulazim...... 

2 ulasan:

  1. Anak saya pun sama IDah..bila maghrib dia lebih sayang kartun daripada solat dan mengaji. Saya pun sama macam Idah, guna hanger baju untuk pukul lantai atau sofa kalau anak-anak nakal. Pukul badan anak tak de la. Tak sampai hati pulak saya nak pukul anak saya sendiri. Saya cuma guna hanger baju untuk takutkan dia jer. Tapi skrg anak saya yg besar dah boleh diharapkan untuk solat. Kalau saya cuti solat, saya berlakon solat juga sebab anak belum faham lagi. Nanti dia tanya, napa ibu tak solat??...jadinya kena berlakon solat depan dia la juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe..... tu la misah, tapi saya dengan asyraaf banyak terus teranh supaya dia faham....

      Padam

SESEDAP RASA