Jumaat, 21 November 2014

Garam Gunung Tulen Faiza



Ini maknanya garam kat Rumah dah habis. So pilihan kali ini produk dari faiza. Kenapa????? Kerana mencari yang halal itu fardu. So garam memang betul2 habis, kebetulan ke aeon big so cari la garam, memang banyak pilihan dan murah2 pun banyak, tapi hanya Faiza sahaja yang ada logo halal, yang lain tu memang tidak di yakini halalnya, biasalah cha ya nun alif punya ada juga yang tak de langsung halal. Memang bagi orang yang berkira akan pilih yang itu sebab lebih murah dari faiza tak sampai pun Rm 1.

Memang tak dinafikan garam faiza ni lebih mahal sekali ke dua kali ganda, tapi aku tetap pilih yang ini, selain halal dapat membantu produk bumiputra itu yang penting dan seperkara lagi garam ni beli mahal pun tak pe, bebulan tahan, gula sekilo pun berbulan guna tak habis, lagikan garam rasanya mau setahun agaknya baru habis.

Memang tak dinafikan sebelum ni aku tak kisah mengenai ni, tapi dalam masa yang sama aku selalu pantau jajan atau makanan ringgan yang Asyraaf pilih, sama ada ais krim atau gula2, aku surah tengok dulu ada halal ke tidak, tunjuk sekali halal yang diiktiraf, so kalau x de memang aku tak kasi walaupun murah, da la banyak bukan makanan dari Malaysia, lagi la tak meyakinkan aku.

So 1 hari aku dapat sumbangan bersama jajan,   Asyraaf pun ambik, habis dia bedal. Tapi ada gula2 2 biji, dia letakkan didapur memang budak2 tengok akan berkenan sampul pink dengan gambar karton yang menarik.

Dah ada kat dapur masa nak memasak aku pun bedal. Da tak de Asyraaf pun tanya, ingatkan nak makan, rupanya dia kata tak de halal sebab itu dia tak makan. Subhanallah tak sangka aku, dia ingat apa yang aku ajar, alhamdulillah. Tapi tu la "Wa Kena beb". Hahahaha.... Macam2, cerita aku ni kan. Ada2 je....


2 ulasan:

  1. bijaknya Ashraf..kalau anak saya terus makan je..jangan kata anak, saya pun lupa nak tengok tanda HALAL nya.

    BalasPadam
  2. Puncanya dari tangkak misah, media cinakan jual jajan bukan semua dari dlm negara, so isi kandungannya meragukan itu yg saya pesan kat Asyraaf cari yg halal, makanan yg halal wenang Nak belajar teranf hati, budak kan.... Kata kita dia dgr la

    BalasPadam

SESEDAP RASA