Isnin, 23 Jun 2014

Results Asyraaf

last day di Sekolah lama...........
Aku sedih dan terkejut. Cikgu dia kata sangat lemah!!! senyum je la nak buat macam mane. Bukan semua mata pelajaran lemah, tapi mata pelajaran yang penting tu yang lemah.... Lepas ni memang kene buat jadual la jawabnya. TV jam 8 - 9 malam je boleh bukak tengok berita. Sekarang memang aku tak mampu jadi macam dulu, semuanya sebab kerja yang selalu out station, jadi tumpuan untuk menjagar dia kurang. Ini pun sebulan dua dah kurang keluar, buat kerja di pejabat.  Sebelum cuti penggal pertama memang aku semak buku dia, siap amaran dari cikgu dia suruh siapkan kerja sekolah. Aduh!!!!! terkejut. Sikit-sikit aku suruh dia siapkan kerja sekolah yu.

Dulu memang aku tumpukan perhatian pada home work, dia dah tau balik sekolah dia akan buat kerja sekolah, sambil aku memasak sambil tengok2kan home work dia. Tapi sejak aku tinggalkan dia kat kampung, memang sikap dia berubah, dah pindah sini pun susah nak ubah. Susah betul nak suruh buat home work. Bila buat home work menitik air mata dia, aku dah macam kene histeria, aku cakap dia cakap, aku cakap dia jawab, ooiiii mana boleh tahan memang kene rotan. Aku memang garang, macam singga betina, molot aku memang lepas je.... Dah macam2 aku larang.... beli mainan tak boleh, jalan tak boleh mintak apa2.... 

Dulu markah ujian dia tak pernah ada 50% tidak2 pun 70% ke atas tapi tak pernah la 100% tapi gred A @ B tu memang dalam tanggan , jadi penat lelah bekejar hantar dia pergi balik sekolah pergi mengaji rasa berbaloi. Sekarang Astagfirullahalazim..... mengucap panjang aku, sedih rasa mata pelajaran yang selalu aku ajar yang lemah, semua gread ada A-E, Bahasa arab dengan sains A pulak, yang aku tak pernah ajar kat rumah ada pun sekali dua kot. 

Tapi aku tengok Asyraaf cenderung pada Pendidikan Islam. Dia lebih pandai baca jawi dari rumi, hebat!!! Aku ajar sikit dia dah tau, faham. Rasanya sesuai masuk sekolah aliran agama je anak aku ni. KAFA pun lulus semua. Adap, Al-quran, Sirah, Ibadat, akidah, Adap, Akhlak, Arab. Kedua-dua cikgu dia cakap sikap anak aku baik. Cuma kesian di KAFA dia kata kawan dia yang tak nak kawan dengan dia. Dia jadi pemerhati je, banyak diam. Asyraaf ni suka nak cari kawan tapi malu, malu tapi mau... Dalam berkawan pun kalau lasak tak tentu arah dia pun tak suka.... Sikit-sikit macam aku jugak. Aku pun bukan berkawan sangat pun. Buat hal sendiri jer..

Tak pe la dia pandai ke tidak, aku tetap sayang dia, perjalanan masih jauh. Banyak benda yang akan dipelajari. Apa yang penting doa dari ibu untuk anak juga akan berpanjangan. Mudah-mudahan sikap perangai dia sekarang tak berubah, dia anak yang baik, cuma ada kalanya memberontak itu perkara biasa.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA