Selasa, 24 Jun 2014

Kun Faya Kun!!!!!


dah boleh senyum lebak da ni ....... Alhamdulillah!!!!!

Apabila Allah SWT berkehendak dan menghendakinya, dan apabila Dia telah menetapkan Sesuatu maka terjadilah ia. Di dalam Al-Quran, terdapat beberapa ayat 'Kun faya kun' dan Dia berfirman : "Jadilah, maka jadilah ia. Maka kita sebagai hamba yang beriman kepadaNya, yang beriman kepada Al-Quran dan yang beriman kepada Qada dan Qadar, yakinlah akan kekuasaan dan kebesaranNya yang menghendaki sesuatu kepada kita. Dia lah yang menentukan segala-galanya. 


Firman Allah swt dalam Al-Quran :


Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah! Maka jadilah ia." Al Baqarah:117



Alhamdulillah bila PSM call mengatakan gaji akan di bayar pada Jun, rasa lega dalam hati. Tetapi ada perkara yang menimbulkan tanda tanya bila pegawai yang buat gaji aku kata elaun memangku tak dapat, sebab mereka yang dapat elaun memangku kene pulang balik. COLA pun katanya tak dapat. Eeeemmmm... rasa terkedu seketika. Macam2 dirancang andai kata dapat elaun tertunggak, tapi bila kenyataan tu dimaklumkan, aku agak kecewa sikit, terbantut apa yang dirancang.

Tapi tak berdiam diri begitu sahaja. Aku tanya kawan2 yang lain, mereka dapat elaun memangku tanpa perlu di bayar semula. Oleh kerana belum ada hitam putihnya, aku tetap sabar, aku diam  dahulu. Dah setahun sebulan aku di Putrajaya ni, di tangga gaji yang sama tetapi tinggal di bandar besar. Aku tetap sabar rezeki Allah untuk aku tetap ada dengan TNT dan OT, itu le antara penyambung nyawa, selain sewa rumah dan lain-lain.

Penantian aku berakhir bila slip gaji dah keluar awal dari tarikh gaji. Alhamdulillah kenaikan dalam 700. Apa yang lebih aku tak jangka, aku menerima semua elaun tertuggak selama setahun itu. .  Anggaran yang aku buat hanya dalam 4 ke 5000, tetapi rezeki yang aku dapat melebihi 10 ribu.... Alhamdulillah ini lah yang dinamakan kun faya Kun, Rezeki itu dari Allah bila dia kata ada untuk aku maka inilah dia.MasyakAllah aku bersyukur... syukur yang tak terhingga....

Tetapi aku pulak rasa bimbang, takut-takut KPK tersalah kira atau bayar. Aku rujuk kepada KPK semula, siap dia tanya " gaji bulan ni lebih sikit daripada biasa eh!!!!" Aku jawab... " ini bukan lebih sikit ni, lebih banyak, itu pasal tanya takut nanti aku kene bayar balik."hahahaa


Ini memang betul-betul rezeki untuk raya. Pertamanya rancang untuk selesaikan hutang kuarters yang aku diami selama hampir 7 bulan. Tak lupa juga bonda tersayang sepersalinan raya, luar dalam hahahaha.... niat nak belikan hand beg dan kasut. Duit raya tetap ada untuk dia..... Kalau aku senang, In syaa Allah, emak akan merasa jugak. 

Sekarang juran KAFA Asyraaf pun da selesai. Aku rancang perkara yang penting dulu. Apa yang pasti dah boleh guna sistem menyimpan yang disyorkan iaitu 50% wajib, 30% simpan dan  20%  untuk riadah dll. Mudah-mudahan dapat aku displinkan diri untuk buat macam ni. In syaa Allah.


4 ulasan:

  1. Betul tu idah...semua tu dah rezeki buat IDah...Alhamdulillah semua pengorbanan Idah berbalas akhirnya...Memang betul apa kata IDah...walau tak semewah mana pun kita ni, mak kena kita ingat juga...Selain tu simpan sedikit untuk kecemasan.

    Dah boleh lah beli kereta Idah...senang nak gerak ke sana sini.

    BalasPadam
  2. Mudah2an dapat kereta yang IDah idam kan ...aminn...

    BalasPadam

SESEDAP RASA