Isnin, 9 Jun 2014

Hina sangat ke???????????


Bila terdengar orang duk mengumpat kawan yang sama title dengan aku, aku terasa jugak. Sejauh  mana kebenaran cerita yang dikatakan. Aku pun tau juga, cuma hati manusia dan mulut manusia, memang tak mampu untuk di tutup. Buat apa pun semua jadi tak kene hanya kerana title Janda.

Aku tau, aku pun jadi bahan....Aku makan dengan rakan sepejabat di Ledang dulu pun dijadikan isu. Dah nyatanya memang semua lelaki dan aku sorang perempuan. Itu pun nak dijadikan bahan ke? Hina sangat ke janda ni? adik dia? Abang Dia? Suami dia? Bapak dia... kawan dengan janda ke? atau kene kacau dengan janda ke? Atau mereka semua yang mengganggu janda?  

Aku bekerja sememangnya berhubung dengan ramai orang terutamanya lelaki... macam2 lelaki yang aku jumpa. Tapi belum pernah ada hubungan lebih dari urusan kerja. Waima lelaki muda lagi hensem bergaya memandang aku tertarik dengan aku pun... Aku sedar diri aku siapa. Tak ada aku nak terhegeh2 nak tergedik2 dengan mana2 lelaki. Waima orang tak suka pun aku berundur. Ada ke? agaknya la...

Semua orang berhak untuk kelihatan cantik dan menarik, bentuk badan rupa paras itu anugerah tuhan. Salah ke kalau nak bergaya asal tau batasnya. Orang yang macam aku ni, buat apa? pakai apa? memang jadi perhatian, bukan lelaki je, pompuan pun sama. Hinanya janda tu, tak buat apa pun dikata. Pakai cantik pun salah. Habis tu nak suruh telanjang!!!!!Mungkin aku kurang kerana tiada pasangan tetapi lebihnya, aku pakai apa? nak pergi mana? nak makan apa? nak buat apa? tak perlu dengan izin, apa pun aku tanggung sendiri. Yang nama isteri pun belum tentu ikut cakap suami, belum tentu dengan izin suami dan redha suami. Apa ingat macam tu tak berdosa!!! Sekurang2nya dosa orang single ni tanggung sendiri, ada suami kene mintak maaf dan kene nyatakan apa kesalahan. Ramai yang tak tahu.

Dosa itu dikira apabila manusia itu melakukan kesalahan disisi agama, siapa manusia yang hidupnya sentiasa punya pahala tanpa dosa. Makanya yang nama isteri pun punya dosa. Yang namanya isteri pun manusia biasa dan yang pasti yang bergelar isteri pun boleh berelar janda.... segalanya berkemungkinan....

Harus diingat bahawa, tak kira apa pun title seseorang wanita itu, kecurangan tetap berlaku dengan pasangan. Tak kira tunang atau suami. Kenapa???? Tapuk dada, tanya lah mereka sendiri. Yang nama DARA pun belum tentu daranya di zaman sekarang ni. Tengok saje atitutnya, rakannya dan tempat dikunjungi. Tapi Janda juga lebih hina... kan!!!!

Jangan ingat Janda mencari dan tergila-gilakan lelaki yang menghampiri mereka. Tetapi, hakikatnya lelaki yang mencari janda tak kira bujang, duda atau suami orang. Kalau lelaki tak setia bukan salah janda, tai tanyalah mereka dan pasangan mereka.

Kononnya Janda itu kesunyian dan sebagainya. Ah!!!! yang namanya janda itu bukan tempatnya dikubur yee!!!. Hidup dilalui seperti wanita lain. Hiburan ada dimana2 dan merata tempat, bermacam aktiviti boleh dilakukan dan tak semestinya perlu ada lelaki. Seperkara perlu diingat bahawa tak semua janda bergantung harap pada lelaki. Setiap manusia tak kira title ada urusan dan tanggungjawab masing2. Ingat yang namanya janda itu tak de tanggungjawab. Lebih besar tanggungjawabnya sebagai ibu dan bapa. Sedangkan janda itu hanya wanita yang di katakan lemah... Malah janda itu lebih kuat semangatnya, suka duka dirasai sendiri tanpa teman disini....

Ya, suatu masa dulu lelaki jadi penting, malah jadi tanggungjawab dalam hidup wanita. Tetapi apabila tiada, secara automatik lelaki jadi tidak penting. Hidup adalah perjalanan yang perlu diteruskan dan tak semestinya ada lelaki dan tak mati tanpa lelaki. Tetapi lelaki ada isteri pun boleh mati... mati pucuk hahahahaha...

Tahukah bahawa, dalam hati kecil tetap ada rasa rendah diri, dan tak mahu dipersenda. Kerana memikirkan apa kata orang, setiap langkah diatur hati-hati, adakalanya lebih baik mengasingkan diri dan jalan terbaik segalanya usaha sendiri. Kerana itu title itu dirahsiakan. Untuk keselamatan diri sendiri daripada gangguan yang tidak diingini.

Cuma kenyataannya setiap mereka yang bertitle janda juga mahukan pasangan untuk masa depan, bukan sekadar teman malah menutup mulut yang mengata dan menghindari gangguan. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA