Jumaat, 26 Disember 2014

Keperluan Sekolah Asyraaf



Sekejap je masa berlalu, dah nak masuk 2015 dan cuti sekolah hampir berakhir. Alhamdulillah!!!! apa yang penting barang keperluan sekolah Asyraaf dan pun lengkap, ada pun mungkin selepas naik sekolah baru dapat beli seperti samping coklat dan tie.
Persiapan keperluan sekolah seperti pakaian aku dan beli awal Disember lagi, beli di Tangkak kebetulan cuti dan balik kampung, ambil kesempatan beli baju sekolah sekali memang dah rancang awal, nasib  baik beli di kampung, sekali tengok di putrajaya RM 40++, di tangkak RM 30++. Memadailah sekolah pagi 2 pasang sekolah petang 3 pasang, baju sekolah pagi tahun lepas ada lagi dan boleh dipakai, sekolah petang je bermasalah, pening kepala aku, zip rosak la, cangkuk tanggal la, lutut seluar semua koyak, agak jalan guna lutut ke fikir guna kepala lutut sampai seluar di lutut koyak... pening aku.

Memang sengaja beli awal sebab dah dapat pengajaran pada tahun lepas aku sebok kerja beli saat akhir menyebabkan tiada pilihan dan yang ada pun tak memuaskan hati. terasa sedih. Aku bukan nak beli yang mahal, cukup kalau dapat pilih yang elok untuk asyraaf, tapi bila dah tak ada pilihan terpaksa beli apa adanya.


 Selebihnya beli di putrajaya especially stationery, aku pilih STABILO. Stationery memang aku suka barang mahal sikit walaupun Asyraaf tak faham, tapi kualiti barang tu penting tak de le padam sampai terkoyak buku, atau masih ada kesan walaupun dah di padam. Asyraaf pun nak masuk darjah 3, so banyak stationery dia masih ada, seperti pensil, pembaris, gam, gunting. wah!!!! aku pun kalau beli suka buat stok, macam la anak sedozen, eemm.. dah faham dengan asyraaf, bila balik sekolah nanti pensel ke mana, pembaris ke mana, pengorek ke mana, pemadan ke mana ke mana lagi kepala aku kalau tak kepeningan. Kadang tu boleh bawak balik pensel lain le, pengorek lain le... apa-apa je le..



Aku memang tak berminat untuk beli saat akhir, al-maklum la aku nak keluar kos sekali gus bimbang tak cukup, so bila dan belanja awal, sekarang hanya fikirkan yuran sekolah je. Alhamdulillah dengan cara ni tak de la stress ke penting lalat ke, tinggal nak basuh baju sekolah je, selebihnya selepas sekolah. Oh!!!! Ye, darjah 3 dah ada persatuan, itu pun nak uniform, nak guna duit jugak. Apa pun fikir kemudian.



 La ni duk mengentel buku sekolah asyraaf, sampul bagi elok. Bagusnya semua buku baru-baru, sekolah baru le katakan, itu yang teruja nak menyampulkan buku Asyraaf. Tulis nama elok2, baru le nampak kemas, ini pun entah berapa lama le bertahan, is syaa Allah harap2 sampai ke hujung tahun. Ini untuk buku teks dan buku latihan buku tulis belum lagi, masuk sekolah nanti baru cikgu bagi senarai buku untuk dibeli, buku tahun lepas pun ada yang tak pakai.


Tapi la ni duk terfikif pasal duit belanja sekolah Asyraaf, tahun lepas 1/2 tahun pertama RM 5, 1/2 tahun kedua RM 6. Tak tau la cukup ke tak, nampak macam banyak tapi 3 kali rehat, kesian Asyraaf tak tau dia makan apa, selalu ingatkan dia bakan nasi atau makanan yang mengeyangankan. Tapi dia ada cakap nak bawak bekal, itu yang sikit masalah bin problem aku kalau tidur lambat macam mana Nak bangun cepat. Apa pun in syaa Allah aku Cuba, mungkin ini pun langkah berjimat cermat.

Aku bekalkan untuk Asyraaf dan untuk aku juga, lebih cantik kalau dapat masak untuk dinner so balik tinggal panaskan lauk jimat masa, lepas mandi makan boleh ajar Asyraaf buat homework. Tahun 2015 aku nak fokus kembali pembelajaran Asyraaf seperti darjah 1 dan PRA, harap-harap asyraaf boleh ikut la rentak aku, sedih tahun ni, merosot mata pelajaran dia, aku selalu out station homework dia banyak tak buat. Rasanya lebih elok kalau aku buat jadual... Eemm.. Very long story hwuaaa hahahahaha...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA