Ahad, 21 Disember 2014

Belanja Dapur


Inilah rupanya sekali belanja untuk seminggu cukup atau tak belakang kira, tapi biasanya lebih, layu sayur di buatnya. Biasalah tak lain tak bukan di pasar malam la tempatnya, bantu peniaga bumiputra katanya. Kadang2 je beli di pasar raya kalau kalau barang da betul2 habis dan nak tunggu pasar malam lambat lagi.

Tapi sekarang seminggu sekali je pergi, pilihan hari jumaat. Saje Nak berjimat, selagi tak habis lauk pauk dalam peti sejuk tak boleh beli lauk baru. Alhamdulillah sebulan dua ni mampu berdisplin, Nak berjimat kononnya.

Barang dapur seperti bawang putih dan merah, asam jawa, lada kering, memang beli dalam jumlah sikit berbanding dulu, sebab bimbang busuk dan akhirnya buang je, membazir.

Aku ni walaupun selalu berbelanja barang dapur, tapi ada perkara yang agak dungu buat aku, bila orang tanya ikan ke ayam ke daging ke, bawang ke sayur ke, sekilo berapa aku pun tak tau, aku tak tengok harga, aku beli apa yang rasa nak di masak dan makan. Kensep membeli, pilih, bayar dan balik, senangnya hidup aku kan.

Kalau orang tanya baru la aku peke untuk tau harga. Kesian aku ni kan. Emmmm.... Bab berbelanja ni aku memang tak berkira, keperluan kan, kalau rasa teringin makan yang mahal2 macam ketam tu aku beli la, masak apa yang aku tau.

Setiap apa yang aku belanja aku akan catat untuk rekod dalam buku kira2. Itu le ceritanya. Mukadimah punya panjang berjela hahahaha.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA