Isnin, 13 Februari 2012

Cuti yang singkat







rajin macam ibu dia



Sabtu lepas kerja jugak Asyraaf pun sekolah, jadi hari ahad je ada masa sepenhnya bersama Asyraaf. Pagi ingat nak ke pasar tani, tapi Asyraaf masih tidur. Jadi aku cuci baju dulu, basuh baju pakai tangan je tau. Maklum la baru pindah, banyak kos yang perlu di tanggung, jadi mesin baju tu! belakang kira, lagi pun berdua je, tak susah pun cuci baju menggunakan tanggan. Lepas basuh dan jemur baju, Asyaraf masih tak bangun.






Sambung kerja dengan memasak pulak, 'Ikan masak kicap' dengan 'sup bebola cendawan dengan soon' masak merangkap makan malam sekali, jadi malam @ petang tak ya masak lagi.







Siap masak Asyraaf tak bangun jugak, jam pun da kul 10 lebih kejutkan jugak Asyraaf, terus mandi ingat nak ajak anak betuah tu ke pasar tani, pasar tani pun da tutup, hahahaha cepat sangat pegi, ni la jawabnya.






Jalan je la ke watsond beli syampoo, kedai RM 2, nak cari parang tak de, beli je la pisau besar, nak buat kopek kelapa hahahahaha..... tuan rumah beri sebiji kelapa da behari2, tapi x de parang nak mengopeknya.



Sampai rumah terus siapkan makan, lepas Zohor terus tido, tapi Asyraaf tak tido, dia buat kerja sekolah dia. Eeemmmm..... rajin anak ibu.






Petang sikit lepas Asar, aku menyapu pulak 1 rumah, tapi sebelum tu kopek kelapa, wah!!!!! sedap minum kelapa muda dengan isinya sekali, memang best la.








Lepas tu buat seperti yang dirancang membasuh simin kaki 5 umah, sejak pindah lom sempat nak basuh, semalam baru ada kesempatan, sebab minggu lepas kemaskan semak2 kat pagar umah.








ada skill InsyakAllah ASyraaf akan jadi anak yang hebat untuk ibu 1 hari nanti Amin!!!






Seronok tengok Asyraaf nak menolong, tuan rumah datang, seperti biasa bawak anaknya Yusry. Aku suruh Asyraf main dengan Yusry, dia tak nak main, "yap nak tolong ibu" katanya. mak Ina pun puji Asyraaf rajin, wah!!!! bertambah semangat dia nak menolong ibu dia, aku nak buat pun dia tak kasi, last2 suruh dia siram bunga dan rumput baru dia lepas batang mop.






Kemudian aku selesaikan mengemop lantai di anjung rumah, merangkap sampai ke dalam rumah hingga ke dapur.... eeemmmm...... penat jugak tau.... tapi seronok. Asyraaf sentiasa memerhati pergerakkan aku (macam ibu dia jugak suka memerhati), apa yang aku buat dia cuba nak buat.








Bila malam, lepas makan, siapkan apa yang patut untuk esok pagi supaya tak kelam kabut, termasukkan semak kerja sekolah anak. Wah!!!!! apa yang membanggakan aku, kerja sekolah Asyraaf da siap la, aku ingat cakap main2 jer, emm.. pandai pun!! tak perlu ibu perhatikan selalu.




Sementara tengok cerita kegemaran aku MERLIN, sempat jugak aku melipat baju sedangkan aku dalam keadaan malas tu. Dalam bekejar-kejar nak tidur cepat rupanya lambat jugak tidur .....






Eeemmm.... da tinggal cerita, semalam pun da berlaku......... Kesimpulanya, apa yang penting aku happy dengan aktiviti di rumah bersama anak dengan cuti yang singkat.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA