Ahad, 3 Disember 2017

RM20


Ada apa dengan RM 20. Haa!  tu yang nak story panjang lebak ni. Ops! lebar tang mana kikikikiki. Datangnya idea apabila viral di FB mengenai seseorang mengumpul duit RM20 untuk bercuti. Dari situ datangnya idea untuk menabung sepertinya. 


Pada mulanya nak simpan RM5 dan RM20. wahhh terasa sakit jugak. So aku terus putuskan RM20 sahaja. Cadangan pada mulanya untuk beli mesin jahit  yang sebenarnya dah beberapa tahun aku impikan,  malah kebetulan pulak tahun lepas aku terjebak dengan promosi beli mesin jahit dapat kursus menjahit percuma complate dengan jahitan seperti beg, kasut, cadar, langsir selain baju peh!!!! memang macam2 la. Memang berbaloi jugak. Ahh! sudah iklan pulak.

fuh!! keluarkan duit dari tabung pun seksa...

OK!! berbalik dengan cerita simpanan tadi tu, nak dijadikan cerita duit mesin jahit sudah pun cukup. Hasil simpanan duit kelim aku, sikit-sikit jadi bukit Alhamdulillah yang ini aku simpan dalam bank, asal masuk je kelim cepat-cepat transfer ke Ambank syukur sangat2, makanya duit tabungan tu aku tukar rancangan untuk pergi bercuti. Tabungan tersebut bermula ogos 2017 sehingga la tanggal 28 November 2017 lalu.

Wow!!! tak sangka dalam masa 4 bulan, lebih kurang jumlahnya memang banyak pada pandangan aku. Berjumlah 68 keping duit RM20, 1 bulan duit sewa bilik dan 3 keping duit RM5 yang ikut perancangan awal. Syukur Alhamdulillah dalam tempoh itu aku boleh simpan beribu.


Simpanan begini 1 je kalau nak buat. Displin, tak kan kita nak tipu diri sendiri pulak kan, maka tak mungkin akan berjaya. Kesimpulanya bawak banyak-banyak bersabar. Memang la nak kene sabar, kalau nak ikut kan keluar je duit gaji kalau sekali keluar RM500 RM100 daripada duit tu dapat RM20, automatik ketepikan untuk masuk tabung, sebulan bukan sekali,  2 ke 3 kali jugak. Lom yang pecahkan RM50 bagi baki RM20 2 keping, dah kene simpan jugak. Sampai tahap nak pecahkan duit RM50 pun rasa cuak. hang rasa hahaha

Bila rasa duit semakin sikit, semakin la aku control membeli... Fuhhh.... dasyatkan!!!  aku nak teruskan simpanan macam ni untuk tahun depan kalau dapat simpan lebih boleh la belanja mak naik flight. Berangan mak datuk onn jaapar kikikiki..

Cuma! nak bagi tahu jugak, setiap rezeki yang Allah berikan walau sedikit aku tetap bersyukur selain dari rasa dalam hati yang begitu ikhlas aku iringgi dengan Solat Dhuha, eemmm... bukan la setiap hari tapi setiap hari la jugak jika ada masa lapang di pejabat selain di rumah. Tak la rajin sangat, ada masa malas jugak, tapi niat memang sentiasa mengharap dapat buat selalu.

Ini bukan nak kata riak, cuma sebagai satu perkongsian. Kerana bukan mudah untuk menyimpan dalam keadaan duit ada depan mata dan boleh diambil bila-bila masa, malah duit kalau ada keinginan untuk membeli tu sangat tinggi, tapi alhamdulillah, aku boleh control, membeli juga tapi berbentuk yang diperlukan ada jugak tak perlu seperti baju, tapi tak pe boleh simpan untuk raya nanti, so da jimat belanja kat situ, tetapi aku tetap dapat menyimpan, jadi seimbang.

Syukur Alhamdulillah dengan izinNya juga aku dapat melakukannya. Dhuha ini sebagai tanda syukur, dan janji Allah jika bersyukur Dia akan beri rezeki yang lebih lagi untuk kita, juga rezeki yang tidak diduga. Janji Allah sahaja yang patut kita yakini. So ini buktinya.

Alhamdulillah percubaan pertama berjaya. 

2 ulasan:

  1. dah kumpul byk2 baru leh melancong kan ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah misah kebelakangan ni rezeki lebih, dapat la simpan... saya ni susah tanggun sendiri, sebab tu kene beringat.

      Padam

SESEDAP RASA