Rabu, 4 November 2015

Air Jamu Kunyit Asam





Bahannya:

1. 500 gram kunyit yang sudah cukup tua
2· 500 gram asam jawa
3· 250 gram gula merah/madu 1 1/2 cawan
4· 2 liter air
5· 1/8 sudu teh garam dapur




Cara membuat:

1. Cuci bersih kunyit sehingga tidak ada lagi kotoran Disarankan di bawah air yang mengalir.

2. Haluskan kunyit dengan cara diparut atau diblender. Tapis hasil parutan tadi dengan menggunakan kain dan ambil patinya saja dengan cara diramas-ramas sampai pati benar-benar terpisah dengan hampasnya.

3. Campur sari kunyit tadi dengan air, setelah itu rebus air sari kunyit dengan ditambah bahan-bahan seperti di atas (gula merah, asam jawa dan garam). Biarkan mendidih di atas api kecil.

4. Setelah mendidih, sejukkan terlebih dahulu sebelum siap di minum.( klu guna madu sila masukkan madu setelah adunan sejuk) JANGAN DIMASAK MADU TERSEBUT!!

Minum sebaiknya 250ml /segelas sehari sudah memadai. Minum sedikit sedikit dahulu. Serasikan dng bdn. Sebab penerimaan seseorg adalah berbeza. Ada yg boleh minum 2-3 cawan sehari.
Jika anda ada masalah perut. Ulu hati , sila kurangkan asam dan kunyit.atau buat jamu kunyit + gula merah sahaja.



KHASIAT JAMU KUNYIT ASEM

Sesuai untuk melancarkan haid, mengurangkan sakit ketika haid, cuci rahim. mengelakkan fabroid,wanita keguguran bertujuan mencuci rahim serta menyuburkan semula, merampingkan badan, membuang lemak badan, sakit sakit urat, berpantang, ibu menyusu juga boleh minum...yg tidak boleh ialah ibu ibu yang mahu hamil atau sedang hamil...'.tidak boleh minum.'

Khasiat kunyit memang top untuk kesehatan. Kita saja yang tidak mahu mengamalkannya. Ada beberapa penyakit yang mampu diatasi oleh tumbuhan bawah tanah ini antara lain, Mencegah kancer, mencegah alzeimer, mengobati tifus, mencegah anemia, mengurangi resiko diabetes, mengatasi gatal dan penyakit kulit, menyembuhkan luka, melancarkan pencernaan, mencegah dan mengubati panas dalam, mencegah keputihan, dan lain-lain.

Segala manfaat kunyit tersebut boleh dijelaskan karena banyaknya kandungan zat berguna bagi tubuh manusia yang ada dalam kunyit. Kandungan zat itu adalah antara lain Kurkumin sebagai zat anti oksidan, minyak asitri, lemak tak jenuh, karbohidrat, protein, pati, vitamin C, serta garam-garam mineral penting seperti zat besi, fosfor dan kalsium.

Selain mempunyai manfaat untuk menyembuhkan penyakit, Kunyit juga sangat bagus sebagai bahan untuk kecantikan dan merampingkan bentuk tubuh. Kunyit asam mampu membantu melangsingkan tubuh dan juga menghilangkan bau badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA