Ahad, 27 September 2015

Kerana Sepotong Ayat



Pada dasarnya memang susah nak memulakan sesuatu yang baru tu, susah  banyak sebab tak biasa kononhya, tapi bila lama kelamaan yang sukar jadi mudah, dan aku selalu terpana dengan ayat2 ringkas yang kebanyakkannya di FB. 

Memang betul kerana sepotong ayat mampu buat orang berubah dan melembutkan hati seseorang, antaranya orang itu adalah aku hahaha. Alhamdulillah niat yang baik tu Allah  sentiasa bagi jalan. Aku!!!! sedang belajar untuk memandang dan menerima sesuatu dengan positif dan 1 perkara yang orang ramai kurang berkenan bila aku kurang pedulikan orang lain. Ada aku kisah!!!


Orang memang tak faham, tujuaannya untuk menjaga hati sendiri, manusia bermacam ragam, kadang kala ragam itu tidak menyenangkan, pilihan terbaik berundur atau buat biasa daripada menjadi rapat sebelum jadi masalah sehingga tak betegur sapa, itu lebih baik sebenarnya. Sebenarnya aku pun tak minat nak tegur2 kesalahan orang, dan sedang perbaiki diri sendiri, itu lebih baik.

Hakikatnya aku memang belum cukup baik, tapi dalam masa yang sama, menimba ilmu secara langsung mahupun tidak langsung untuk diri sendiri juga untuk memandu family kecil ni, aku ibu aku gak bapak tak rasmi heeee ini adalah realiti. 

Pada dasarnya aku fikir perbuatan yang baik akan dibalas baik. Tak ada manusia yang tak mahu pahala untuk bekalan di sana, kerana itu aku usaha untuk tambah ilmu dunia dan akhirat.



Antaranya ayat diatas solat sunat 2 rakaat sebelum subuh tu namanya solat sunat rawatib, untuk semua waktu solat atau orang selalu kata solat sunat sebelum dan selepas solat fardu. EEmm.... Siapa sangka kan!!!  bila apa yang dilakukan sebenarnya ganjarannya lebih besar, MasyakAllah!!! rasa nak menitis air mata, tak sangka!!! dan itu jugak (kerana sepotong ayat) buat aku lebih semangat, untuk terus istiqamah, Alhamdulilah.



Aku pun sentiasa sedekahkan fatihah untuk arwah ayah, tapi tak sangka untuk orang yang masih hidup pun boleh, maka lepas solat tak lupa la untuk mak ayah. Alhamdulillah rezeki tu ada, kalau pun x kaya, senang sikit pun alhamdulillah.


Yang paling best ini la, tak sangka!!! tapi yang no. 7 tu jarang2 le berlaku nak2 waktu subuh, asar tu ada la berjemaah tu pun di Surau Office. Lepas ni kene rajin lagi.... Tiba2 terfikir, lepas raya ni memang tak tersinggah ke surau je gamaknya... adoi!!! aku pun jarang menjenguk orang sakit walaupun orang sakit tu ada je kat sebelah rumah mak, busu aku tu. Lepas ni balik boleh le singgah... gituw!!!







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SESEDAP RASA