Rabu, 30 Januari 2013

Pindah Lagi

hati menangis siapa tau!!!!!!


Emmm..... nak buat macam mane lagi, aku pindah juga akhirnya, Ahad baru balik dari muar, ntah apa2 aku buat lepas tu nak tidur, Anak buah pulak datang, yang paling best dia cakap atok dia dengan mak dia dah basuh rumah depan!! mak ai!!!!!!! aku tak jadi nak pindah ler..... duit sewa pun belum bayar. Celaru jugak kepala otak aku ni, banyak kos aku nak tanggung, tak pasal2 bulan ni bayar 2 rumah RM300.00 + RM200.00=RM500.00, hah hah hah, terbang duit aku, nasib baik tak der deposit, kalau ada pun lagi tak jadi. 


Nak tak nak, aku gerak jugak le mengemas, rumah bukan besar tapi kehulu kehilir, tak keruan tak tau nak buat apa. Berat hati nak pindah, rumah dah le kosong, buruk, rumah papan pulak tu... huhuhu... memilih benooo.... aku cuma nak selesa jer. Isnin siap semua kemas dan bersih rumah sewa lama, dah tak de urusan lagi da lepas ni.

Bila dah duduk, baru tau. Eeemmm..... rumah lama, memang masalah, terbang duit aku beli tikar getah pulak, lantai simin da lama, memang tak cantik, tak sanggup aku, tak boleh tidak, sekali aku beli, ambik ko segulung hahahaa..... RM170.00 terbang lagi, lom masuk upah angkat barang RM100.00. Cadangan nak beli langsir, jawabnya memang tak jadi le.

Dapur dengan bilik memang tak siap kemas lagi, aku padah tak berkenan rumah bersepah, tapi aku dah siapkan ruang tamu selesa untuk Asyraaf belajar, aku fikir2, dengan duit yang banyak aku keluar kalau beli meja belajar untuk Asyraaf mesti dapat, kalau duit tak keluar, tapi ni da banyak keluar.

 Asyraaf da rasa bosan tak de TV, dia suruh beli TV, yang sedih dia kata nak tengok TV dia pegi skodeng rumah sebelah, kebetukan ada lubang kecil, alahai!!!!! sedihnya aku tengok. Aku meninjau jugak le d chan, apa lagi hutang la. Emm..... hutang lagi, potongan yg 6 bulan tu baru lepas 2 bulan, masih ada 4 bulan, ni tambah hutang lagi, bukan keliling pinggang lagi ni, dah keliling badan... eemm.... Asyraaf punya pasal, aku cuba le ikhtiarkan, aku pun rasa macam tunggul jugak dalam rumah tu radio da le tak de, ini TV pun tak de, kesian.... memang tengah susah le ni... huuhuhu...

Di rumah lama ada TV dengan frezeer tuan rumah punya, ini sekali pindah rumah terlanjang bulat tak dok apa2. Aduhai!!!! memang terasa menyesal. Entah kenapa aku ikut cakap mak untuk pindah, sedangkan aku manusia yang keras hati dan tetap dengan kata hati sendiri. Tengok!!!!!  sekarang lebih susah dari apa yg aku jangkakan. Aku hanya menunggu hikmah disebaliknya, sebab ikut cakap mak. 


Kalau makin susah tengok le aku merajuk lagi nanti, tak nak balik kampung kalau da pindah jauh... aku da tau aku susah tak de sape boleh tolong..... jadi bila dah jauh tak menyusahkan sapa2 pun. Senang hidup dengan usaha sendiri. 

2 ulasan:

  1. Dulu masa saya baru dok JB pun rumah saya takde TV Idah, saya beli TV kecik - harga RM300 jer. Tu pun sbb main kutu kat pejabat ni. Bila org citer pasal itu ini kat TV saya cakap ..rumah saya takde TV..Org kata "Boleh pulak hidup tanpa TV"..saya jawab .." Sebab nak hidup la saya mcm ni". Tp macam kita yang dah biasa susah ni, kita tak kesah sgt. Anak2 kita pulak tak tahu mcm ner susahnya hidup ni..sbb tu dia akan mintak jer. Tp bila anak mintak mesti kita tak sanggup nak hampakan..yer la dah nama pun anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. emmmm tu la misah, saya ni sebenarnya tak sempat jugak nak tengok tv, banyak kerja dari balik kerja sampai ke malam tak sudah2 buat kerja rumah, masak la, basuk baju la (pakai tangan) da basuh nak sidai, da makan nak kemas dapur pulak, nak iron baju, tengok kerja sekolah anak, kemaskan buku anak, iron baju... penat!!!
      tapi saya selalu pesan kat anak saya, apa yang saya buat untuk dia supaya dia ingat besar nanti.
      Sebelum ni abah dia suka buruk kan saya, jadi saya pun gunakan spikologi dengan ank saya supaya abah dia berhenti kutuk saya, saya ajo dia "tak baik cakap ibu mcm tu, ibu syg Asyraaf, ibu masakan utk asyraaf, ibu mandikan asyraaf, ibuu belikan mainan asyraaf, ibu belikan baju asyraaf, ibu hantar asyraaf p sekolah... la ni berubah jugak....

      Padam

SESEDAP RASA